ZADANIA SPECJALNE - I ROK - SEMESTR ZIMOWY
Zadania specjalne realizowane poza zajęciami w pracowni są sprawdzianem warsztatowych umiejętności zdobytych w oparciu o systematyczne studia martwych natur i eksperymenty z niekonwencjonalnymi technikami plastycznymi. Powinny być przygotowaniem do samodzielnego poruszania się w świecie sztuki, które wymaga kreatywnego myślenia i działania.
1. CZTERY PORY ROKU
zadanie semestralne realizowane przez dwa i pół miesiąca
(od początku października do połowy grudnia)
Realizacja zadania Cztery pory roku powinna być poprzedzona eksperymentami technologicznymi na małych formatach papieru (A4) w oparciu o jedenaście niekonwencjonalnych technik malarskich. Dwie z nich (t. wenecka, t. monotypii) realizowane będą na zajęciach w pracowni 311P, w dniach 27 października oraz 03, 09, i 10 listopada. Pozostałe przez osiem tygodni w ramach prac domowych (od 05 października do 08 grudnia). We wszystkich jedenastu technikach należy wykonać co najmniej dziesięć malarskich etiud (format A4) i kilka prób w technikach mieszanych (format B2).
Tytuł zadania Cztery pory roku ma charakter wyłącznie umowny. Celem zadania nie jest mimetyczna, dosłowna ilustracja pór roku w formie pejzażu, czy też w oparciu o realistyczne rekwizyty (np. liście). Powinien to być abstrakcyjny kwadryptyk, czyli zestawione ze sobą razem cztery kompozycje malarskie w zróżnicowanych gamach, tworzące spójną, kompozycyjnie i kolorystycznie, całość. Wszystkie kompozycje powinny być wykonane na kartonach o wymiarach 100x70 cm.
UWAGA!
W tym zadaniu nie używamy w ogóle typowych malarskich narzędzi: pędzla i szpachli.
Kwadryptyk należy wykonać w technikach nawiązujących do poznanych wcześniej niekonwencjonalnych technik malarskich i graficznych, takich jak: dekalkomania, sgraffito tuszowe i batik woskowy (świecowy), technika wenecka, technika tekstylna, bąbelkowa, stempel, szablony, maski, frottage, monotypia olejna, kalkografia, technika transferowa, bądź też innej własnej (wymyślonej) malarskiej technice eksperymentalnej. Wskazane jest ich kompilowanie. W przypadku monochromatycznych technik graficznych (frottage, kalkografia), łączenie ich z innymi technikami malarskimi jest niezbędne.
Etap 1. (od początku roku akademickiego do 01. grudnia)
Eksperymentalne etiudy malarskie w oparciu o osiem niekonwencjonalnych
technik plastycznych (format papieru - A4 / A3 / B2).
Etap 2. (do 08. grudnia)
Wybór techniki i koncepcji realizacji zadania w oparciu o konsultacje z
prowadzącymi pracownię (szkice malarskie i kompozycyjne). Zalecana jest
kompilacja kilku technik plastycznych.
Podjęcie próby wykonania jednej kompozycji na kartonie o wymiarach 100x70
cm.
Etap 3. (do 21 grudnia)
Realizacja ostatecznej wersji kwadryptyku (cztery prace 70x100 cm poziomo
lub cztery prace 100x70 cm pionowo.
ZOFIA GÓRNA
WERONIKA KOSIŃSKA
IGA NALEWAJEK