7. POURING

Bardzo popularna w ostatnich latach technika malarska polegająca na tworzeniu obrazów za pomocą wylewania farb na podobrazie. Jest to technika stosunkowo łatwa i dlatego też dostępna dla każdego, kto niezależnie od posiadanych umiejętności, chciałby tworzyć bardzo efektowne obrazy. Artystyczny potencjał rozwojowy tej techniki zależy nie tylko od inwencji artysty, ale umiejętności łączenia jej z innymi, bardziej wymagającymi technikami malarskimi i indywidualnymi umiejętnościami. Wylewane farby uzyskują charakterystyczną płynność, dzięki połączeniu ich ze specjalnymi, przeznaczonymi do tych celów, mediami.

MEDIUM
Media różnią się nie tylko konsystencją, która ma wpływ na płynność farby, ale wpływają też odmiennie na kolor i zachowanie rozlewanych farb. Mogą nasycać, gasić, ściemniać lub rozjaśniać barwy. W mniejszym lub większym stopniu decydują o płynnych przejściach kolorystycznych i tworzeniu charakterystycznych „pajęczynowatych i gronowatych” struktur (podobnych do techniki weneckiej). Mogą też wpływać na to czy powierzchnia obrazu będzie błyszcząca, czy matowa. Znacząco determinują więc ostateczny efekt po wyschnięciu obrazu. Oczywiście różnią się też ceną. Dlatego warto poznać ich właściwości, aby w miarę skutecznie kontrolować przypadek i wpływać na pożądany efekt końcowy.
Obecnie najpopularniejszymi mediami, dostępnymi na naszym rynku, są:
Liquitex Pouring Medium (237 ml - 47,90 zł),
Pouring Medium Amsterdam (250 ml - 37,90 zł),
Pouring Medium Viva Decor (500 ml - 39,50 zł),
Pouring Medium Goya (150 ml - 20,30 zł),
Golden Gac 800 (500 ml - 84 zł, prawie bezwonne),
Color Pouring Medium Gac Golden Matte (500 ml - 94 zł, prawie bezwonne),
Pentart Pouring Medium (500 ml - 27,39 zł, bardzo rzadkie, upłynni nawet gęste
farby),
Floetrol (1000 ml - 59 zł)
Klej PVA (do papieru, 500 ml - 18,90 zł, bezbarwne, najtańsze)

FARBY
Do malowania najlepiej użyć artystycznych farb lub tuszy akrylowych (np Liquitex). Farby akrylowe powinny być dobrej jakości i mieć raczej płynną konsystencję.̨ Jest to jednak technika mało ekonomiczna (ze względu na duże zużycie farb), ale co do jakości farb stosunkowo elastyczna, dlatego też praktycznie można użyć każdego rodzaju farb wodnych, nawet tych do malowania ścian. Oczywiście efekty będą mniej przewidywalne i mogą być też mniej zadowalające. Przygotowujemy mikstury w plastikowych kubeczkach dla każdego koloru oddzielnie. Proporcje zależą od rodzaju farby i medium, ale z reguły mieszamy kolor z medium – nie więcej niż 1 do 1/2. Jeśli mikstura będzie nadal zbyt gęsta można dodać odrobinę wody i ponownie dokładnie wymieszać. Po dokładnym wymieszaniu warto niekiedy pozostawić miksturę na jakiś czas przed użyciem, w celu samoistnego usunięcia pęcherzyków powietrza. Farby możemy rozlewać w dowolny sposób i w różnych miejscach podobrazia. Możemy je wylewać oddzielnie z każdego kubka. Można też je wszystkie zlać warstwami do jednego kubka i nie mieszając powoli wylać na powierzchnię podobrazia, bądź wylewać je za pomocą kubka odwróconego - farbą do powierzchni obrazu i jednocześnie unoszonego, bądź stopniowo przechylanego w różne strony. Jeśli rozlewamy farbę za pomocą odwróconego kubka w centrum obrazu, warto dodatkowo wylać farbę lub medium w oddalonych miejscach podobrazia: przy krawędziach, a zwłaszcza w narożnikach, ze względu na utrudniony proces docierania farby do tych miejsc. Ten zabieg zdecydowanie ułatwia rozlewanie farby. Pamiętajmy też o bokach podobrazia, które warto też ściekającą farbą skrupulatnie zamalować, zwłaszcza jeśli nie zamierzamy obrazka oprawiać.

TWORZENIE STRUKTUR KOMÓRKOWYCH
Do kubka z przygotowaną mieszanką farby i medium możemy dodać kilka kropel oleju silikonowego, dostępnego w profesjonalnych sklepach plastycznych (3-5 kropli na 1⁄2 kubka farby). Olej silikonowy powoduje powstawanie na powierzchni obrazu siateczkowatych struktur, z tzw. komórkami. Jednak zbyt duża ilość oleju może wywołać niezamierzony i niepożądany efekt pękania powierzchni obrazu. Mogą też powstawać na niej tłuste dziury bez farby.

DODATKOWE MNOŻENIE I WZMACNIANIE STRUKTUR KOMÓRKOWYCH
Podobne efekty do tych uzyskanych po dodaniu kropli oleju silikonowego do farby, czyli tworzenia „oczkowatych” struktur na powierzchni obrazu, można uzyskać, umiejętnie (delikatnie) podgrzewając powierzchnię z rozlaną farbą (tak, aby jej nie przypalić) specjalnymi gazowymi palnikami kucharskimi. Zabieg ten dodatkowo intensyfikuje ich powstawanie. Technika bardzo przydatna, zwłaszcza w momencie gdy zdajemy sobie sprawę, że komórek jest zbyt mało. Jeśli będziemy rozprowadzać farbę z komórkami na większą powierzchnię, przechylając obraz w różne strony, rozciągane w ten sposób komórki będą się powiększać.

TWORZENIE STRUKTUR KOMÓRKOWYCH ZA POMOCĄ ŚCIĄGANIA FARBY
Do jednego kubka z kolorem „wiodącym” nie dodajemy oleju silikonowego. Ten kolor będzie tworzyć pajęczynę wokół owalnych komórek. Do wszystkich pozostałych kubków z kolorami dodajemy po kilka kropel silikonu. Farbę bez silikonu rozlewamy wzdłuż jednej z krawędzi obrazu, resztę kolorów rozlewamy dowolnie na pozostałej powierzchni podobrazia. Na koniec delikatnie i równomiernie przeciągamy farbę bez silikonu na pozostałą powierzchnię płótna. Robimy to za pomocą krawędzi kartki papieru, gazety, folii lub tkaniny. Ruch zaciągania farby na pozostałe kolory powinien być płynny. Dobrze byłoby, aby szerokość narzędzia do przeciągania farby była co najmniej równa szerokości boku gdzie znajduje się farba, którą przeciągamy. Bezpośrednio po tym zabiegu, spod powierzchni farby zaczynają wyłaniać się komórki. Proces ten możemy jeszcze bardziej przyśpieszyć za pomocą palnika. Delikatne podgrzewanie farby płomieniem palnika, powoduje też dodatkowe mnożenie się nowych komórek. Technika przeciągania farby doskonale sprawdza się zwłaszcza na małych formatach, gdzie krótszy bok nie przekracza 40 cm.

OLEJE SILIKONOWE
Silicone Oil Renesans. (100 ml, 21,30 zł)
Pentart olej silikonowy (20 ml 10,60zł)
Kreul olej silikonowy (20 ml 14,90zł)
Dimetikon

GAZOWE PALNIKI KUCHENNE
Garneczki Palnik do creme brulee BLACK 10359 (27,99 zł, Allegro)
Palnik gazowy METROX 1440 (19,88 zł, Media Markt)

PODOBRAZIE
Możemy malować na dowolnym materiale: na płótnie, desce, plastiku czy metalu. Najczęściej sam proces malowania (rozlewania farb) kontrolujemy – manewrując podobraziem za pomocą rąk. Dotyczy to niewielkich podobrazi, zwłaszcza płócien. W przeciwnym wypadku pamiętajmy, aby nasze stanowisko pracy było dobrze wypoziomowane. Zdarza się, że powierzchnia farby schnie dwie doby i źle wypoziomowane podobrazie może nie powstrzymać procesu dalszego niepożądanego spływania farby podczas schnięcia. Jednak malując na dużym płótnie najlepiej Naciągnąć je na ramy dopiero po wyschnięciu malowidła.

UWAGI KOŃCOWE
Malowanie w technice pouringu to nieustający eksperyment, którego efekty bardzo często są nieprzewidywalne. Zdarza się więc i tak, że powierzchnia malowidła w sposób niezamierzony popęka. Może do tego dojść, gdy ponownie wylejemy farbę na powierzchnię, która niedostatecznie wyschła po poprzedniej próbie pouringu, ale też, gdy warstwa do wyschnięcia jest zbyt gruba. Obraz może też popękać, gdy użyjemy zbyt dużej ilości oleju silikonowego.

Warto zadbać nie tylko o dobry warsztat, ale również o odpowiednie warunki pracy. Niektóre media wydzielają intensywny zapach. Dlatego też powinniśmy malować w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Nie zapominajmy też przed rozpoczęciem
pracy osłonić folią stretchową powierzchni stołu lub podłogi, jeśli to na niej pracujemy.
Przyklejamy ją do podłoża taśmą malarską. Do malowania używajmy jednorazowych
rękawiczek winylowych lub nitrylowych.

K.Styrnol%20pouring%206
KAROLINA STYRNOL
K.Styrnol%20pouring%204
KAROLINA STYRNOL
M.Paszkowska%20pouring
MAGDALENA PASZKOWSKA
I.Pabian%20pouring%201
IZABELA PABIAN
A.Matczak%20pouring
ANNA MATCZAK
M.Pawlega%20pouring2
MIRIAM PAWLĘGA
K.Ostrowska%20pouring%202
KATARZYNA OSTROWSKA
Z.Gorna%20pouring%20.jpg
ZOFIA GÓRNA
pouringA.Matczak%20pouring%202
ANNA MATCZAK
K.Styrnol%20pouring
KAROLINA STYRNOL
K.Styrnol%20pouring%207
KAROLINA STYRNOL
K.Styrnol%20pouring%202
KAROLINA STYRNOL
K.Styrnol%20pouring%205
KAROLINA STYRNOL
M.Pawlega%20pouring
MIRIAM PAWLĘGA
Z.Gorna%20pouring%202
ZOFIA GÓRNA
U.Goldasz%20pouring
URSZULA GOŁDASZ
K.Ostrowska%20pouring%203
KAROLINA OSTROWSKA
J.Soltysiakpouring
JULIA SOŁTYSIAK
I.Pabian%20pouring%202
IZABELA PABIAN
I.Pabian%20pouring7b.jpeg
I.Pabian%20pouring%203b
I.Pabian%20pouring%204b
I.Pabian%20pouring6.jpeg
IZABELA PABIAN
A.Matczak%20szablon,%20pouring
ANNA MATCZAK
A.Miodowska%20Lody%20na%20patyku.%20pouring.jpeg
ALEKSANDRA MIODOWSKA