8. TECHNIKA TRANSFEROWA

Technika polegająca na przenoszeniu na płaskie powierzchnie podobrazia: deski, płótna, kartonu czy papieru kredowego, czarnobiałych lub kolorowych odbitek, najczęściej wydruków laserowych wykonanych na zwykłym papierze ksero. Do przenoszenia z reguły najlepszy jest wydruk laserowy. Wydruki z drukarki atramentowej mogą podczas transferu rozmazywać się. Przenosić możemy zdjęcia, cytaty z gazet (fragmenty tekstu, fotografia gazetowa), książek, albumów. Warto pamiętać, że w przypadku tekstu należy go wydrukować w lustrzanym odbiciu. Zaletą tej techniki jest to, że jeśli dokonamy transferu na płótnie, widoczna będzie szlachetna struktura tego płótna. Wydruki laserowe można przenosić na różne podobrazia na kilka sposobów.

I. Najbezpieczniejszy, bo stosunkowo tani i łatwy w użyciu jest transfer za pomocą profesjonalnego preparatu Art Medium, który gwarantuje bardzo dobrą jakość zarówno czarnobiałych jak i kolorowych wydruków. Idealny do przenoszenia zdjęć z wydruku laserowego lub ksero na różne powierzchnie np. drewno, farbę akrylową, podobrazie, kamień itp. Art Medium to także silny adhezyjny klej/lakier, błyszczący i wodoodporny po wyschnięciu. Można go stosować jako klej do papier mache, do techniki kolażu. Można nim także kleić papier do drewna, płótna, kamienia itp. Jest także doskonały do specjalnych efektów fakturalnych na podobraziach malarskich. 250 ml tego kleju do transferu kosztuje około 25 zł. Na rynku są też mniejsze opakowania.

1. Jeśli wykonujemy transfer na płótnie, które naciągnięte jest na krosno i może podczas pracy uginać się, powinniśmy podłożyć pod nie usztywniającą podkładkę.

2. Jeśli podobrazie wykonane jest z materiału chłonnego (np. płótna), należy pokryć je
dość grubą warstwą medium, najlepiej płaskim pędzlem winylowym.

3. Następnie to samo powinniśmy zrobić z wydrukiem laserowym, czyli pokryć go grubo, w całości, od strony wydruku.

4. Następnie przyklejamy kartkę w zaplanowanym miejscu do podobrazia, przykrywamy np. przezroczystą koszulką foliową do segregatorów i usuwamy nadmiar medium i bąbelków powietrza, przesuwając dłoń od środka w kierunku krawędzi kartki. W miejscach, gdzie pozostawimy bąbelki powietrza, wydruk nie odbije się.

5. Po zdjęciu koszulki pozostawiamy przyklejoną kartkę z wydrukiem na kilka (2-3) godzin do wyschnięcia.

6. Następnie moczymy kartkę z wydrukiem zwykłą wodą z kranu, tak długo aż całkowicie mokry papier zmieni kolor. Do moczenia papieru najlepsza jest zwyczajna kuchenna gąbka.

7. Następnie zaczynamy rolowanie papieru mokrymi palcami dłoni (rolujemy delikatnie, ale zdecydowanie), sukcesywnie moczymy obrazek i dłonie, następnie usuwamy zrolowany papier mokrą szmatką lub gąbką. Jeśli jest to możliwe, płuczemy podobrazie bezpośrednio pod wodą.

8. Po wyschnięciu odbitki może okazać się, że proces rolowania trzeba powtórzyć raz lub dwa razy. Przed każdym kolejnym rolowaniem suszymy obraz około godziny.

9. Jeśli przeszkadza nam charakterystyczny delikatny meszek na odbitce, można zlikwidować go za pomocą bezbarwnego lakieru akrylowego.

II. Bardzo praktyczne, zwłaszcza w przypadku nietypowego podobrazia (owalnego bądź kulistego), jest medium Transfer Glaz.
Preparat pozwala zrobić z wydruku laserowego cieniutką błonkę. Dopiero gdy efekt w pełni nas zadowala, przyklejamy folię z obrazkiem na wybrane podobrazie. Zaletą jest to, że błonę możemy przyklejać na owalne i kuliste powierzchnie. Możliwość jej naciągania pozwala przykleić obrazek bez zmarszczek nawet na powierzchnię kuli.

III. Jeśli chcecie, aby wasz przetransferowany obrazek wyglądał na stary i niedoskonały, powinniście użyć tańszego i pospolitego medium do transferu. Może to być zwykła farba akrylowa, albo np. powszechnie dostępny Magic klej.

1. Wycięty motyw do transferu pokrywamy klejem, podobnie jak miejsce, w którym
zostanie przyklejony.

2. Dokładnie przyklejamy do podobrazia, używając np. koszulki do dokumentów. Po przyklejeniu obrazka można nadmiar kleju usunąć szmatką lub ręcznikiem.

3. Po miej więcej trzech godzinach schnięcia obrazka, porządnie papier moczymy i zaczynamy delikatne, ale stanowcze rolowanie mokrego papieru mokrą dłonią. Żeby nie uszkodzić krawędzi obrazka, rolujemy mokry papier od środka na zewnątrz.

4. Po pierwszym mniej więcej godzinnym suszeniu, wykonujemy drugie rolowanie. Aby uzyskać pożądany efekt, z reguły potrzebne są dwa lub trzy rolowania na mokro.

5. Po położeniu bezbarwnego lakieru akrylowego pozostałe białe włoski celulozowe znikną.


G.Pniewska%20t.transferowa%201%20%20.jpg
GABRIELA PNIEWSKA
E.Bednarz%20t.transferowa%202
EWELINA BEDNARZ
Z.Gabryś%20t.%20transferowa
ZUZANNA GABRYŚ
E.Bednarz%20t.transferowa
EWELINA BEDNARZ
G.Pniewska%20t.transferowa%202
GABRIELA PNIEWSKA
A.Drąg%20t.%20transferowa%201 kopia
AGATA DRĄG
E.Bednarz%20t.transferowa%203
EWELINA BEDNARZ
A.Drąg%20t.%20transferowa%204
AGATA DRĄG
A.Drąg%20t.%20transferowa%202
AGATA DRĄG
A.Drąg%20t.%20transferowa%203
AGATA DRĄG
W.Franków%20t.%20transferowa%201
WERONIKA FRANKÓW