10. TECHNIKA TEKSTURALNA

Technika ta polega na wielokrotnym zalewaniu podobrazia (płótno, karton) rozpuszczonymi w wodzie pigmentami do barwienia, które podczas zalewania są jednocześnie filtrowane przez swoiste sita uzyskane z przylegających do podobrazia pogniecionych tkanin o różnych strukturach.

Przed przystąpieniem do zalewania, kładzie się na podobraziu i swobodnie aranżuje kawałki tkanin o zróżnicowanych splotach (bawełna, płótno, juta, poliester). Po ich nasączeniu rozpuszczonym w wodzie pigmentem, na powierzchni podobrazia powstaje bogata tekstura, odwzorowująca kształty skrawków tkanin, ich przypadkowe zagniecenia i charakterystyczne dla różnych tkanin sploty. Do tworzenia różnorodnych i niepowtarzalnych tekstur można też użyć innych materiałów: np. pogniecionej folii, siatek, serwetek czy perforowanego papieru.

Po wyschnięciu podobrazia usuwa się filtrujące materiały i powtarza proces malowania – ponownie układając je i zalewając nowym roztworem. Można to robić wielokrotnie, aż do uzyskania pożądanego efektu. Dzięki temu, że roztwory pigmentów są transparentne, uzyskujemy efekty akwarelowe, wzajemnego oddziaływania na siebie kolejnych warstw, stopniowego ich rozmalowywania i nasycania. Barwy przenikają się, tworząc coraz to bogatszą strukturę i gamę odcieni zróżnicowanych walorowo.

Proces schnięcia znacząco wydłuża pracę nad obrazem. Można go przyspieszyć, używając suszarki do włosów. Warto jednak pamiętać, że może to mieć wpływ na kolor, zależy od trwałości użytych pigmentów, ich rodzaju i jakości. Proces malowania można rozpocząć na białym podłożu, sukcesywnie w kolejnych etapach nasycając barwy, lub też na podobraziu ciemnym (np. czarnym) stopniowo rozjaśniając teksturę w kolejnych warstwach materiałów zalewanych pigmentami.

Warto zaopatrzyć się w optymalny zestaw pigmentów pozwalający na uzyskanie szerokiej palety odcieni barw. Znani i uznani producenci gwarantują też ich jakość. Na rynku dostępne są pigmenty organiczne, nieorganiczne i syntetyczne. Przy zakupie pigmentów do malarstwa artystycznego warto wziąć pod uwagę nie tylko kolor, ale też siłę krycia pigmentu oraz jego trwałość (odporność na światło i temperaturę).

- pigmenty organiczne są proekologiczne, zapewniają wyraziste kolory o szerokiej palecie czystych odcieni
- pigmenty nieorganiczne są tańsze, mają równie dobrą siłę krycia, są jednak mniej odporne na temperaturę i światło
- pigmenty syntetyczne mają znacznie mniejszą siłę krycia, są trwałe, odporne na działanie światła, można z nich też uzyskać praktycznie nieograniczoną skalę barwnych odcieni
- do zalewania tkanin można też użyć płynnych skondensowanych barwników (nie mają zdolności krycia), tuszy czy rozcieńczonych farb akrylowych. 


M.Bena%20t.%20tekstylna.jpeg
MICHALINA BENA
H.Kwiecień%20t.%20teksturalna,%20kolaż%203b
HANNA KWIECIEŃ
H.Kwiecien%20t.%20teksturalna%201.jpeg
HANNA KWIECIEŃ
M.Kąkol%20t.teksturalna%201.jpeg
MARIA KĄKOL
Z.%20Podwika%20tekstylna%202
ZOFIA PODWIKA
H.Kwiecień%20t.%20teksturalna%203.jpeg
HANNA KWIECIEŃ
M.Kąkol%20t.teksturalna%202.jpeg
MARIA KĄKOL
Z.Podwika%20tekstylna%203
ZOFIA PODWIKA
Z.Podwika%20tekstylna%201b
ZOFIA PODWIKA
M.Bena%20t.%20tekstylna%203.jpeg
MICHALINA BENA