favicon32 kopia




KLASYCZNA PRACOWNIA MALARSTWA  NR 204


Praca ze studentami ma charakter indywidualny. Zadania malarskie są zróżnicowane w  zależności od poziomu kształcenia studentów i posiadanych przez nich umiejętności:

– studium natury (poziom podstawowy)
– interpretacja natury (poziom średnio zaawansowany)
– transpozycja natury i kreacja (poziom zaawansowany)

Transpozycja natury jest wstępem do całkowicie niezależnej od natury – czystej kreacji (sztuki nieprzedstawiającej i artystycznego projektowania). Poszukiwanie w naturze tematów abstrakcyjnych pozwala na stopniowe wysunięcie na plan pierwszy zagadnień formalnych i płynne zdobywanie umiejętności myślenia kategoriami abstrakcyjnymi.

Zadania malarskie dzielą się na:
– zadania kursowe
– zadania domowe
– zadania specjalne

I. ZADANIA KURSOWE
realizowane są w pracowni i w plenerze w ramach tygodniowej siatki godzin zajęć z malarstwa w obecności prowadzącego lub asystenta, którzy udzielają korekt bezpośrednio w trakcie wykonywania zadań przez studentów. Zadania kursowe są obowiązkowe dla studentów I roku. Studenci starszych lat studiów, po uzgodnieniu z prowadzącym programu indywidualnego, mogą być wyjątkowo zwolnieni z obowiązku uczestniczenia w zajęciach z malarstwa i rysunku w pracowni. Obowiązkowe pozostają systematyczne konsultacje z prowadzącymi własnych prac malarskich.

Przedmiotem zadań realizowanych w pracowni są, przede wszystkim, model (akt, półakt, postać w ubraniu) i martwa natura.

MODEL. Człowiek był zawsze w centrum formalnych eksperymentów rysunkowych i malarskich, niezwykle podatny na zabiegi interpretacyjne, na stale aktualizowane i artystycznie znaczące wypowiedzi.

AKT jest jednym z najstarszych, najwdzięczniejszych i najdoskonalszych obiektów artystycznych studiów. Jest podstawą akademickiego wykształcenia. Zawiera w sobie wszystkie problemy plastyczne charakterystyczne dla innych obiektów będących w kręgu zainteresowań sztuki, takich jak: linia, kolor, forma, konstrukcja, proporcje, perspektywa, ruch, charakter, walor, światłocień, struktura.

MARTWA NATURA na każdym etapie studiów jest doskonałym źródłem zdobywania i pogłębiania umiejętności malarskich, poznawania artystycznego alfabetu pozwalającego na samodzielne poszukiwanie własnego języka sztuki. W początkowym okresie studiów jest swoistym laboratorium, w którym precyzyjne formułowanie podstawowych problemów malarskich i rysunkowych kształtuje wrażliwość estetyczną i poszerza wiedzę na temat specyficznych reguł rządzących obserwacją natury i jej obrazowaniem co w konsekwencji formuje dojrzałą, świadomą własnych celów, artystyczną osobowość.

II. ZADANIA DOMOWE.
Studenci wszystkich lat studiów są zobowiązani do systematycznych (zgodnie z wyznaczonym harmonogramem) prezentacji prac domowych, będących samodzielną próbą wykorzystania umiejętności zdobytych w trakcie realizacji tzw. zadań kursowych. Prace domowe powinny też ujawnić indywidualne predyspozycje malarskie studenta i jego specyficzne zainteresowania np. związane z kierunkiem studiów.

III. SZKICE.
Dużą wagę przywiązujemy do szkiców malarskich i rysunkowych. Dlatego też student zobowiązany jest do systematycznego prowadzenia szkicownika.
Szkice mogą być wyrazem spontanicznych gestów dokumentujących wrażenia wzrokowe i wyobrażenia, nie bez udziału intuicji i emocji. Oszczędny i umowny charakter szkicu pozwala na szczere i nieskrępowane utrwalanie intymnych śladów codzienności na wszystkich poziomach świadomości egzystencjalnej i artystycznej i może pełnić inspirującą artystycznie rolę bardzo osobistego dziennika artysty. Z racji swojej prostoty warsztatowej i grafologicznych właściwości jest też tworzywem szczególnie przydatnym do zapisu wszelkich operacji myślowych projektowania artystycznego.

IV. ZADANIA SPECJALNE.
Studentom I i II  roku proponujemy zadania, które realizowane są przez nich samodzielnie, poza zajęciami w pracowni, w toku indywidualnych korekt, zgodnie z wyznaczonym wcześniej harmonogramem.
Celem tych zadań jest ćwiczenie wyobraźni, woli eksperymentowania i zdolności innowacyjnych. Zadania specjalne są też sprawdzianem zdobywanych umiejętności w pracowni i przygotowaniem do samodzielnego, także abstrakcyjnego myślenia.

V. PLENER.
Po I roku studiów (w okresie wakacyjnym) studenci obowiązkowo uczestniczą w dwutygodniowym plenerze malarskim, będącym uzupełnieniem programu realizowanego w pracowni.

VI. DYPLOM.
Studenci V roku malarstwa realizują w pracowni dyplom z malarstwa. Również pozostali studenci mogą realizować aneks plastyczny z malarstwa lub rysunku do pracy dyplomowej.