INSTRUKCJA DO PORTFOLIO DLA I ROKU I ROKU MEDIACJI SZTUKI
Największym atutem każdego portfolia jest poziom prezentowanych w nim prac. Nie oznacza to jednak, że źle wykonane portfolio nie potrafi zniweczyć wysiłków malarza do osiągnięcia celów, którym ono służy. Umiejętna prezentacja może z jednej strony wzmocnić zalety, a z drugiej strony ukryć słabsze jej strony.
1. Wszystkie prezentowane w portfolio reprodukcje obrazów powinny być na bardzo dobrym poziomie. Ostre, pozbawione przypadkowych odbić światła, czy efektów pogniecionego podobrazia. W przypadku technik eksperymentalnych z pewnością nie wszystkie próby zasługują na wybór. Warto więc dokonać selekcji i wybrać najlepsze prace. Wszystkie reprodukcje muszą być też bardzo starannie wykadrowane, najlepiej w profesjonalnym programie do obróbki fotografii, (np. płatny Photoshop czy darmowy Pixelmator).
2. Cyfrowe portfolio wykonujemy w programach do edycji tekstów i tworzenia dokumentów: Microsoft Word (Windows) lub Pages (Apple). Po zakończeniu pracy formatujemy portfolio do pliku PDF i przesyłamy je prowadzącemu pracownię malarstwa drogą mailową jeśli ciężar pliku nie przekracza 25 MB lub za pomocą internetowej platformy WeTransfer (służącej do darmowej wysyłki plików o wielkości do 2 GB (bezpłatnie), na adres e-mailowy: wingloter@me.com.
3. Portfolio może być wykonane w układzie pionowym lub poziomym. Format A4. Jeśli zdecydujemy się na układ poziomy, to wszystkie strony powinny być zorientowane poziomo, podobnie w układzie pionowym wszystkie strony powinny być zorientowane pionowo. Nie należy mieszać w jednym portfolio poziomych i pionowych stron. Zalecam układ poziomy.
4. Tło może być białe, czarne lub szare. Można też łączyć ze sobą różne odcienie stron (np. białe strony z czarnymi stronami, czarne z szarymi, itd). Powinno to zależeć od kolorystyki prezentowanych obrazów.
5. Zalecamy wybór do portfolio tylko jednego stosunkowo prostego i ogólnodostępnego kroju pisma, fontu bez szeryfów (np. Arial czy Helvetica).
6. Wszystkie strony w portfolio (może z wyjątkiem tytułowej) powinny być ponumerowane.
7. Strona tytułowa powinna zawierać wszystkie podstawowe informacje zróżnicowane wielkością fontu) podane we wzorze poniżej.
A. Nagłówek (na górze strony, najmniejszym fontem):
ASP we Wrocławiu Wydział Malarstwa X Pracownia Malarstwa nr 204 prowadzący: prof. Marek Jakubek asyst. Katarzyna Rutkowska
B. Imię i nazwisko autora portfolio (największym fontem).
C. Rok studiów, specjalizację i okres, którego dotyczy portfolio, np.
I ROK MEDIACJI SZTUKI SEMESTR ZIMOWY 2025/26
8. Zalecam, aby tytuły poszczególnych rozdziałów były wyśrodkowane oraz przesunięte w dół poniżej połowy strony.
9. Należy też pamiętać o dobrej kompozycji poszczególnych stron z reprodukcjami. Jeśli to możliwe, a tak jest najczęściej, odległości pomiędzy reprodukcjami nie powinny być większe niż boczne, górny, a zwłaszcza dolny margines.
10. Martwe natury oraz duże prace (około 100x70 cm) (np. w technice weneckiej) prosimy nazywać kompozycjami i zamieszczać pojedynczo na stronach portfolio.
11. Małe prace w technikach niekonwencjonalnych (np. A3, A4) prosimy nazywać etiudami i zamieszczać dwie, trzy, cztery lub więcej na jednej stronie portfolio i tylko wyjątkowo te najbardziej udane etiudy zamieszczać pojedynczo.
12. Wszystkie podpisy pod reprodukcjami powinny być umieszczone w jednakowej odległości od nich i stosunkowo blisko, bezpośrednio pod nimi. Powinny być też wyśrodkowane, a font wszędzie jednakowy, nie większy niż 11 punktów. Na białym i czarnym tle zalecamy szare podpisy, które prezentują się bardziej dyskretnie i z większą korzyścią dla prezentacji malarstwa.
14. Proszę zachować kolejność informacji zawartych w podpisach: najpierw tytuł, potem technika, następnie format. Szczególną uwagę należy zwrócić na poprawne podawanie wymiarów prac.
Uwaga: Zawsze podajemy najpierw wysokość, potem szerokość reprodukcji.
15. Wszystkie rozdziały z pracami należy umieścić w portfolio w ustalonej kolejności:
- MARTWE NATURY - TECHNIKI NIEKONWENCJONALNE - TECHNIKA WENECKA - ZADANIA SPECJALNE: CZTERY PORY ROKU - ZADANIE SEMESTRALNE: AUTOPORTRET INSPIROWANY MANIERĄ WYBITNEGO MALARZA - PRACE DOMOWE
16. Na stronie TECHNIKI NIEKONWENCJONALNE proszę wymienić mniejszym fontem wyłącznie te techniki, które autor portfolia przestudiował i będą zamieszczone w portfolio reprodukcje).
17. Wszystkie zrealizowane techniki niekonwencjonalne, których przykłady znalazły się w portfolio powinny być obowiązkowo opatrzone odautorskim komentarzem, pisanym w liczbie pojedynczej, w pierwszej osobie. Komentarze do wszystkich technik mogą być umieszczone łącznie na początku, za stroną TECHNIKI NIEKONWENCJONALNE lub też osobno, bezpośrednio pod tytułem każdej z prezentowanych technik, której dotyczą.
18. W opisach poszczególnych technik należy skoncentrować się na konkretach, unikając ogólnikowych wyrazów zachwytu, czy zniechęcenia. Szczególnie ważne są informacje o swoich własnych odkryciach, nowych narzędziach, niekonwencjonalnych pomysłach. Istotne są szczegółowe informacje na temat użytych narzędzi, materiałów i samodzielnie opracowanych receptur, które przyniosły najlepsze efekty plastyczne poszerzające warsztat malarza.
19. Obowiązkowym komentarzem należy również opatrzyć dwa zadania specjalne (Autoportret inspirowany i Cztery pory roku). W komentarzu do zadania Autoportret inspirowany należy uzasadnić wybór malarza, który był źródłem inspiracji i ocenić rezultaty eksperymentu. W komentarzu do Czterech pór roku należy opisać pomysł na realizację kwadryptyku i uzasadnić wybór niekonwencjonalnej techniki do jego realizacji.
20. Mile widziany, choć nieobowiązkowy, jest krótki komentarz (kilka zdań) do cyklu problemowych zadań kursowych realizowanych w pracowni na podstawie martwych natur.
21. Cyfrowy plik portfolio powinien być podpisany w następujący sposób: Pierwsza litera imienia kropka nazwisko rok studiów specjalizacja, np. A.Kowalska.I.MSz