2. DEKALKOMANIA

Technika malarska stosowana przez malarzy surrealistów, polegająca na przenoszeniu na podobrazie (karton, płótno) plam barwnych rozgniatanych pomiędzy dwiema płaszczyznami papieru, np. złożonej na pół tektury. Stosuje się różne rodzaje farb. Inne efekty uzyskujemy, stosując gwasz lub temperę, inne malując farbami olejnymi. Technika ta znacząco wpłynęła na rozwój współczesnej sztuki abstrakcyjnej i intermedialnej. Dekalkomanią nazywa się też metodę drukowania zdobień na szkle i ceramice za pomocą gotowych szablonów litograficznych. Ten rodzaj dekalkomanii nie jest tutaj przedmiotem naszych zainteresowań.

Właśnie tą, rosyjską technikę dekalkomanii stosowaną w ceramice i szkle twórczo zaanektował do swojego malarstwa, i spopularyzował wśród innych malarzy, hiszpański malarz surrealista Óscar Domínguez. Zainspirował go do tego teoretyk surrealizmu Andre Breton, twórca teorii pisma automatycznego. Była to ulubiona technika malarska Domíngueza. Zazwyczaj malował gwasze na kartonie i szkle, a następnie odbijał uzyskane w ten sposób obrazy na płótnie.

Stosował ją także z dużym powodzeniem Max Ernst, który był jednym z twórców myślenia interdyscyplinarnego w sztuce. Max Ernst był niestrudzonym eksperymentatorem. Łączył ze sobą różne media, nie tylko malarsko-rysunkowe. Wprowadzał w obszar sztuki media nowe i nieznane, anektował do niej te, które wcześniej nie cieszyły się zainteresowaniem sztuki. Przekraczał w ten sposób i zacierał granice pomiędzy technikami, konwencjami i stylami w sztuce współczesnej.

Ten sposób myślenia miał swoje apogeum w sztuce lat sześćdziesiątych, między innymi za sprawą grupy Fluksus (John Cage, Joseph Beuys, Dick Higgins, Allan Kaprow, George Maciunas, Wolf Vostell), która odegrała pionierską rolę w przekraczaniu granic, nie tylko pomiędzy gatunkami i konwencjami w szeroko pojętej sztuce. Zakwestionowała uprzywilejowany status sztuki profesjonalnej. Wprowadziła do sztuki współczesnej pojęcie sztuki intermedialnej (sztuka technologiczna, performance, instalacja, poezja konkretna, konceptualizm, kontekstualizm, sztuka nowych mediów), którą dzisiaj wykłada się w uczelniach artystycznych.

W technice dekalkomanii bardzo dobre efekty można osiągnąć, przenosząc na śliski kredowy karton za pomocą innego kredowego papieru, folii (zwykłej lub aluminiowej), pleksi, płyty silikonowej czy szyby szklanej – tekstury uzyskane z farb olejnych z dużą ilością werniksu, terpentyny, benzyny oraz wody. Odbite plamy barwne można też poddać dodatkowej obróbce: na przykład poruszyć je starą kartą kredytową obracając krawędź karty wokół osi w niewyschniętej warstwie farby. 
 


OSCAR DOMINGUEZ:
1. Cathy Hunt (1936),
2. Lion-Bicycle (1957)
3. Woman with  Candelabra (1936)
OscarDominguezCathyHunt 1
OscarDominguezWoman%20with%20Candelabra 1

oscarDominguezLion Bicycle 1





PRACE STUDENTÓW
B.Kudzia%20monotypia%2019.jpeg
BARBARA KUDZIA
N.Machoń%20monotypia5 kopia
NATALIA MACHOŃ
J.Kopanskadekalkomania2.jpeg
JULIA KOPAŃSKA
G.Gabrys2
ZUZANNA GABRYŚ
K.Wojtundekalkomania
KATARZYNA WOJTUŃ
J.Soltysiakdekalkomania1.JPG
JULIA SOLTYSIAK
B.Kudzia%20monotypia%2037b.jpeg
BARBARA KUDZIA
N.Machoń
JULIA SOŁTYSIAK
N.Machoń2
NATALIA MACHOŃ
B.Kudzia%20monotypia%2015.jpeg
BARBARA KUDZIA
S.Manndekalkomania1
SYLWIA MANN
B.Kudzia%20stempel%203b.jpeg
BARBARA KUDZIA
Z.Klapkowskadekalkomania2.JPG
ZUZANNA KŁAPKOWSKA
B.Kudzia%20monotypia%2014.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2016.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2020.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2026b.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%205.jpeg
BARBARA KUDZIA
Zuzanna%20Klapkowska3.JPG
ZUZANNA KŁAPKOWSKA
B.Kudzia%20stempel2.jpeg
BARBARA KUDZIA
Z.Klapkowskadekalkomania1.JPG
ZUZANNA KŁAPKOWSKA
A.Matczakdekalkomania
ANNA MATCZAK
B.Kudzia%20monotypia%2017.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2036.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2013.jpeg
B.Kudzia%20monotypia%201.jpeg
B.Kudzia%20monotypia%203.jpeg
B.Kudzia%20monotypia%202.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2024.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2021.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%2031.jpeg
BARBARA KUDZIA
B.Kudzia%20monotypia%204.jpeg

BARBARA KUDZIA